Будући трендови под утицајем АИ

Вештачка интелигенција увелико мења сва подручија живота и посла човека. Зашто онда не би утицала и на промене у новинарству, које се већ око нас дешавају били ми свесни тога или не. Паралелно са појавом и све чешћом употребом вештачке интелигенције , долази до појаве нових трендова у новинарству. Као и у свему новом што технологија донесе, постоје предности и мане , а нове трендове и вештачку интелигенцију новинари покушавају да користе на најпаметнији могући начин.

Који је то начин , говори нам Живодарка Витасовић која је годинама у медијима.

„Како паметно искористити АИ и трендове, рећи ћу вам само да се све медијске куће боре за своју публику и све оно што технологија може да пружи користимо у те сврхе да привучемо публику. „

Као пример она наводи инстаграм као средство оглашавања. „Придошлица на сцени је Treads, а новинари су га брзо усвојили јер је нашао лак пут до шире публике. Ја сам увек за ону опцију да се искористи оно што је ново што се нуди, па нека није дугорочно. Људи увек желе да пробају и виде оно што је ново. Водимо се том логиком да ће од 100 посто наших пратилаца на инстаграму , након првобитне еуфорије остати барем 40 посто, што поред бројне конкуренције није мало у данашње време“

Podcast као нова форма у новинарству чини се да је нешто што не гудби на интересовању ни након почетне еуфорије. Аудио форме су све траженије и зато медијске куће настављају да улажу у њих.

Podcast је заправо вид дигиталних емисија, а у данашње време лако их је снимити. Оно што је карактеристично за овакву форму јесте да она прати још један тренд а то је бити искрен, бити препознатљив и не стидети се да говориш о свом мишљењу.

„Радим на једној малој локалној телевизији, гледаност је пре две године почела нагло да нам опада. Колеге и ја смо схватиле да морамо под хитно нешто да предузмемо и podcast се јавио као брзо решење које је популарно а није захтевно. Успели смо у ономе што смо желели, да проивучемо додатну публику“ говори Тања из Сремске Митровице.

Питали смо CHAT GPT како направити подкаст, и добили следеће одговоре:

1. Одреди тему и публику

  • Тема: О чему ћеш причати? (нпр. спорт, историја, технологија, лични развој…)
  • Публика: Коме се обраћаш? (тинејџери, студенти, професионалци…)

🔹 2. Осмисли формат

  • Да ли ће подкаст бити:
    • Соло (сам причаш)
    • Интервјуи (гости)
    • Разговор с више људи (ко-хостови)
    • Документарни/наративни
  • Трајање: 10, 30, 60 минута?

🔹 3. Припреми сценарио или белешке

  • Напиши основну структуру епизоде:
    • Увод (ко си, шта је тема)
    • Главни део
    • Закључак (резиме, позив на акцију – претплата, праћење итд.)

🔹 4. Опрема (не мора да буде скупа)

Минимално:

  • Слушалице са микрофоном (нпр. од телефона)
  • Рачунар или телефон

Боље:

  • USB микрофон (нпр. Blue Yeti, Samson Q2U)
  • Поп филтер (против звукова „п“, „т“)
  • Тихо, звучно контролисано окружење

🔹 5. Снимање

  • Програми:
    • На рачунару: Audacity (бесплатан), GarageBand (Mac)
    • Онлајн: Zencastr, Riverside, Podbean
    • Телефон: Anchor (и снима и објављује)

🔹 6. Монтажа и обрада

  • Одстрани грешке, паузе, „еем“, „аа“, шумове…
  • Додај уводну/завршну музику (пази на ауторска права – користи royalty-free музику)

🔹 7. Изабери платформу за објаву

  • Anchor.fm (сад је под Spotify for Podcasters) – бесплатан и лак
  • Buzzsprout
  • Podbean
  • Transistor

Оне ће дистрибуирати твој подкаст на:

  • Spotify
  • Apple Podcasts
  • Google Podcasts
  • и друге платформе

🔹 8. Дизајнирај насловну слику

  • Формат: 3000×3000 пиксела (JPG или PNG)
  • Можеш користити Canva или Photoshop
  • Треба да буде визуелно упечатљиво и да одражава тему

🔹 9. Објави и промовиши

  • Објави прву епизоду (или 2–3 одједном)
  • Подели на друштвеним мрежама (Instagram, TikTok, Twitter…)
  • Направи веб-сајт или блог (ако желиш)

🔹 10. Буди доследан

  • Редовно објављуј (нпр. једном недељно)
  • Слушај повратне информације
  • Побољшавај се с временом (садржај, техника, звук…)

Ако желиш, могу ти помоћи да:

  • смислиш име подкаста,
  • напишеш сценарио за прву епизоду,
  • направиш насловну слику,
  • или изабереш платформу за објављивање.

Само реци шта ти треба. 🎙️

Дакле очигледно је јасно. Вештачка интелигенција је у овом случају помогла било којем новинару да направи једну промену у свом раду. Новинарство као и сваки други посао захтева сталан рад, усавршавање и раст. Међутим , постоје новинари који не призанју употребу вештачке интелигенције јер сматрају да „новинартсво не може бити сервирано на готово“.

Реља П. Радио као дописник, монтажер и сниматељ.

„Не може вам АИ помоћи на дуге стазе. Толико је младих људи прошло кроз моје руке, толико сам почетника у овом послу учио и обучавао, то су године , сати и дани посвећености , преданости . Увек сам волео да им кажем, можемо се родити са неким осећајем за лепо, али све друге ствари у новинаству морамо учити константно годинама, то је занат који се учи : не може вам неки програм сервирати на готово како да измонтирате емисију, како да снимите анкету са грађанима. Ово је посао који се не ради само у топлој соби или студију, овде је у питању рад на терену. Зато никаква вештачка интелигенција не може помоћи“.

Питања која употреба вештачке интелигенције са собом доноси односе се на поверење у медијске куће. Можда ће помоћи при избору нове тренд форме, можда ће обучити како исту користити али важно је остати доследан новинарским принципима и проверености информација.