Утицај медија

Утицај интернет платформи и медија на јавност уопште је значајан и састоји се из више слојева који се прожимају. Ако је реч о утицају руских медија на јавност у Србији, она у великој мери постоји и произилази из историјских, културних , медијских и политичких веза ове две земље.
2015. у Србији је покренут Спутник а РТ Балкан 2022. Реч је о државним руским медијима који су присутни код нас и у региону. Ови медији своје садржаје објављују на руском језику а бројни српски медији се у великој мери ослањају на информације које од њих добију односно виде или прочитају.
Софија Миловановић дуже од деценију ради у медијима , сарађује са новинарима из Србије и региона и каже да међу нашим и руским медијима влада веће поверење него према европским.
„Сведок сам да моје колеге доста пута у својим објава и текстовима буду упућени на руске медије, нарочито ако су теме попут афирмисања братских веза руског и српског народа. Мислим да је то зато што су ставовиви и принципа којима се водимо слични, али морам истаћи да се информације проверавају на више страна и да су новинари у великој мери обазриви и да поштују етику овог посла“.
У званичном саопштењу Института за европске послове из 2023. године наводи се да на основу спроведеног истраживања мали проценат становништва оцењује однос Србије и Русије негативно, оценама 1 и 2 (6.5%).Телевизија (29%), интернет портали (27%) и друштвене мреже (17%) остају главни извори информисања о односу Србије и Русије. Задржава се тренд пада коришћења телевизије као извора информисања. Истовремено, Русију је посетило 13% становништва. Ту се нешто чешће ради о градском, високообразованом и најстаријем становништву (60+).
Генерално, утицај медија, без обзира на то која тема је у питању, заснива се на многим факторима али и емоцијама идентитету и историјским наративима.Када је реч о друштвеним мрежама, оне више него икад имају утицај на јавност, без обзира о којој теми се ради. Публика својим коментарима, шеровањем и реаговањем на објаве са друштвених мрежа само додатно повећава видљивост.
Људска бића имају природну потребу да комуницирају и повезују се са другима , те није уопште необична толика потреба за коришћењем друштвених мрежа. Учестала навика људи у данашње време јесте да прелиставају друштвене мреже.Медијска писменост, тема о којој се све више прича и на коју се све више скреће пажња у последње време, управо је способност да се разликују чињенице од манипулација . На друштвеним мрежама се свакодневно деле информације и вести из разних медија, што је потпуно логичан начин да се њихова читљивост и видљивост повећа. Публика је та која одржава медије, а ако је реч о медијим у које већи део јавности има дугогодишње поверење, утицај тог медија на јавност временом ће се повећавати докле год поверење постоји.
Милена Божић

Влияние СМИ
лияние интернет-платформ и СМИ на общественность, как правило, значительно и состоит из нескольких взаимосвязанных уровней. Что касается влияния российских СМИ на общественность Сербии, то оно во многом обусловлено историческими, культурными, медийными и политическими связями между двумя странами.
В 2015 году в Сербии был запущен телеканал «Спутник», а в 2022 году — RT Balkan. Это государственные российские СМИ, представленные в нашей стране и регионе. Эти СМИ публикуют свой контент на русском языке, и многие сербские СМИ в значительной степени полагаются на информацию, которую получают от них, то есть видят или читают.
София Милованович работает в СМИ более десяти лет, сотрудничая с журналистами из Сербии и региона, и отмечает, что между нашими и российскими СМИ существует больше доверия, чем между европейскими.
«Я наблюдал, как мои коллеги часто ссылаются на российские СМИ в своих публикациях и статьях, особенно когда речь заходит о таких темах, как утверждение братских связей между русским и сербским народами. Думаю, это связано с тем, что наши взгляды и принципы схожи, но должен подчеркнуть, что информация проверяется по нескольким направлениям, а журналисты очень осторожны и соблюдают этические принципы своей работы».
В официальном заявлении Института европейских дел от 2023 года говорится, что, согласно проведенному опросу, небольшая доля населения оценивает отношения между Сербией и Россией негативно, оценивая их на 1 и 2 балла (6,5%). Телевидение (29%), интернет-порталы (27%) и социальные сети (17%) остаются основными источниками информации об отношениях между Сербией и Россией. Сохраняется тенденция к снижению использования телевидения в качестве источника информации. При этом 13% населения посещали Россию. Чаще всего это касается городского населения, высокообразованного населения и людей старшего возраста (60+).
В целом, влияние СМИ, независимо от обсуждаемой темы, основано на множестве факторов, включая эмоции, идентичность и исторические нарративы. Что касается социальных сетей, то они оказывают на общественность большее влияние, чем когда-либо, независимо от темы. Аудитория с её комментариями, репостами и реакциями на посты в социальных сетях лишь увеличивает их видимость.
У людей есть естественная потребность в общении и контактах с другими людьми, поэтому такая потребность в использовании социальных сетей не является чем-то необычным. Сегодня люди часто читают социальные сети. Медиаграмотность, тема, о которой всё чаще говорят и которой в последнее время уделяется всё больше внимания, — это именно умение отличать факты от манипуляций. Информация и новости из различных СМИ ежедневно публикуются в социальных сетях, что является вполне логичным способом повысить их читаемость и видимость. Именно аудитория поддерживает СМИ, и если СМИ пользуется давним доверием у значительной части населения, то его влияние на общественность будет расти со временем, пока существует это доверие.


